
Αργυρούπολη δυστύχημα: Κάθε φορά που ακούμε για ένα νέο τροχαίο όπως αυτό της Αργυρούπολης όπου δύο νέοι, 21 και 19 ετών, χάθηκαν την ώρα που πίστεψαν ότι μπορούσαν να «ζήσουν στο όριο» ξεσπά μια θλίψη, μια οργή, ένας πόνος που μένει ανεξίτηλος για τους γύρω. Μέσα σε δευτερόλεπτα, ο χρόνος σταματά, η ζωή τελειώνει. Δεν υπάρχει επιστροφή. Και το κακό δεν είναι απλώς για αυτούς· είναι για κάθε κάποιον που περνούσε εκεί, για κάθε γονιό, για κάθε φίλο, για κάθε κοινότητα που θρηνεί.
Η μοτοσικλέτα που κάνει σούζα. Ο δρόμος, η νύχτα, η ταχύτητα. Η αγάπη για τον αέρα, για την αίσθηση της ελευθερίας και η αίσθηση πως «εμένα δεν θα μου συμβεί». Μα συμβαίνει. Και συμβαίνει ξανά.
Η ελληνική πραγματικότητα: στατιστικά που δεν αφήνουν αμφιβολία
Δεν είναι μεμονωμένα περιστατικά. Είναι μια σειρά από τραγωδίες που χτίζουν μια σκληρή πραγματικότητα:
- Το 2022 στην Ελλάδα: 635 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τροχαία, έναντι 624 το 2021.
- Αυτό αντιστοιχεί σε 61 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων.
- Η χώρα μας κατατάσσεται ως μία από τις χειρότερες στην ΕΕ σε θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων.
- Παρότι υπήρξε μείωση τη δεκαετία 2010-2020, τα τελευταία χρόνια (2020-2022) διαφαίνεται άνοδος ή στασιμότητα δηλαδή η πρόοδος κινδυνεύει να αναιρεθεί.
- Στις αστικές περιοχές έχουμε σχεδόν το μισό των θανατηφόρων τροχαίων.
- Ειδικότερα, οι μοτοσικλετιστές είναι μια από τις πιο ευάλωτες κατηγορίες — υψηλότερο ποσοστό θανάτων από δικύκλα στην Ελλάδα σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
- Από τους 646 νεκρούς του 2023: ~72,6 % ήταν οδηγοί, ~11,6 % επιβάτες, ~15,8 % πεζοί.
- Η κατανομή κατά ηλικία (2023): 0-24 ετών → 17,8 %, 25-49 → 30 %, 50-64 → 21,7 %, άνω των 65 → 28,8 %.
- Το 2024: η χώρα εκτιμάται ότι έχει 664 νεκρούς, που ξεπερνά αρκετά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (~45).
Θέλει μόνο ένα δευτερόλεπτο και η ζωή τελειώνει
Φαντάσου:
- Ένα «γκαζάρισμα» στην ευθεία·
- Ένα λάθος, μια καμπύλη, ένας φωτεινός σηματοδότης που βλέπεις καθυστερημένα·
- Ένα κράνος που δεν φόρεσες ή που δεν ήταν ποιοτικό·
- Μια στιγμή αλαζονείας, μια στιγμή που νομίζεις ότι ελέγχεις και μετά πέφτεις στο διάζωμα, στο κράσπεδο, σε μια κολόνα.
Κι οι στιγμές αυτές δεν είναι σενάρια. Είναι η πραγματικότητα κάθε βράδυ, κάθε Σαββατοκύριακο, κάθε φορά που κάποιος πλησιάζει στο τιμόνι χωρίς την αυστηρή επίγνωση του τι σημαίνει ασφάλεια.
Αργυρούπολη δυστύχημα: Όχι άλλο αίμα στην άσφαλτο όταν η ζωή κρέμεται από μία «σούζα»
- Δεν είναι θέμα τύχης · είναι θέμα επιλογών — επιλογών πολιτικών, εκπαιδευτικών, καθημερινών.
- Δεν είναι θέμα «τσιγκουνιάς» να φορέσεις κράνος, είναι θέμα ζωής ή θανάτου.
- Δεν είναι θέμα «μου συμβαίνει μόνο αν είμαι απρόσεκτος/η» — κάποτε αρκεί ένα δευτερόλεπτο απρονοησίας από άλλον για να σε πάρει μαζί του.
- Δεν είναι θέμα «τους νέους δεν τους πιάνεις με τα λόγια» — τους πιάνεις με παραδείγματα, με νόμους, με δρόμους ασφαλείς, με κοινωνία που πονάει και απαιτεί αλλαγή.
Τι πρέπει να γίνει αν θέλουμε να σταματήσει αυτή η αιμορραγία
- Ενίσχυση της κυκλοφοριακής αγωγής από μικρά σχολικά χρόνια να καταλάβουν τα παιδιά ότι η ταχύτητα, η απροσεξία, η μη χρήση προστατευτικού εξοπλισμού δεν είναι παιχνίδι.
- Αυστηρότερος και εφαρμόσιμος ΚΟΚ: περισσότερους ελέγχους, κάμερες, επιβολή πρόστιμων και κυρώσεων που να μην είναι απλώς χαρτί.
- Περιορισμοί ταχύτητας στις κατοικημένες ζώνες. Τα 30 χλμ/ώρα εκεί όπου έχει κίνηση πεζών, παιδιών.
- Βελτίωση υποδομών: ασφαλή πεζοδρόμια, διαβάσεις, φωτισμός, διαγράμμιση, διαχωριστικά, προστατευτικά στηθαία.
- Προώθηση χρήσης κράνους, ζώνης, προστατευτικού εξοπλισμού και έλεγχοι στην ποιότητα των υλικών.
- Συνεχής ενημέρωση σεβασμός στον ανθρώπινο πόνο: να μην ξεχνάμε ότι κάθε στατιστικό πίνακας είναι ανθρώπινες ζωές.
Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε να χάνουμε παιδιά, νέους, γειτονιές, οικογένειες. Δεν μπορούμε να ζούμε με την αναμονή της επόμενης τραγωδίας. Το αίμα που χύνεται στην άσφαλτο είναι αίμα δικό μας, φίλων μας, παιδιών μας. Αν θέλουμε μια Ελλάδα όπου ο θάνατος στο δρόμο είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, πρέπει να ξυπνήσουμε όλοι: πολίτες, πολιτεία, νομοθέτες.
Ας σταματήσει αυτή η μάστιγα. Δεν είναι ζήτημα «μεγάλου λόγου», είναι ζήτημα ζωής. Και η ζωή, όταν χάνεται, δεν ξαναγυρίζει.
Αργυρούπολη δυστύχημα: Τι έχει δημοσιευτεί ως «δηλώσεις / αναφορές από τις αρχές»
-
Αστυνομία / Τροχαία
- Αναφέρεται ότι η Τροχαία Ν Αττικής, και ειδικότερα το Α’ Τμήμα Τροχαίας Νοτιοανατολικής Αττικής, έχει αναλάβει την προανάκριση για να διακριβωθούν οι ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος.
- Σε επίσημη αναφορά που επικαλείται το άρθρο στο TheBest, αναφέρεται ότι η Τροχαία έχει δηλώσει ότι η μηχανή προσέκρουσε στη διαχωριστική νησίδα και ανατράπηκε ως ένα μέρος της εκδοχής για το πώς έγινε το δυστύχημα.
- Σε αρκετά ρεπορτάζ που επικαλούνται πηγές της ΕΡΤ / δημοσιογραφικές πληροφορίες, γίνεται λόγος ότι το τροχαίο συνέβη υπό «αδιευκρίνιστες συνθήκες» και ότι οι δύο επιβαίνοντες μεταφέρθηκαν με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο όπου τελικά κατέληξαν.
- Σε άρθρο του TheBest αναφέρεται επίσης ότι έχει διαταχθεί νεκροψία – νεκροτομή για τα δύο θύματα, ως μέρος της διαδικασίας της έρευνας.
-
ΕΚΑΒ
- Γίνεται αναφορά ότι οι δύο τραυματίες (άνδρας και γυναίκα) «μεταφέρθηκαν με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ» στο νοσοκομείο «Ερυθρός Σταυρός».
- Για το ΕΚΑΒ με λεπτομέρειες για το χρόνο άφιξης δεν υπάρχει, την κατάσταση κατά τη διακομιδή ή τις ενέργειες των διασωστών που να έχει δημοσιευτεί δημόσια.
-
Δήμος / τοπικές αρχές
- ο Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης έχει κάνει επίσημη ανακοίνωση ή δήλωση για τις συνθήκες του τροχαίου ή για τα θύματα, πέραν της ανάμειξης σε άλλα σχετικά περιστατικά ή ανακοινώσεις με θέμα βανδαλισμούς (που δεν σχετίζονται άμεσα με το τροχαίο).
- Σε ένα άρθρο σχετικό με βανδαλισμούς μετά το γεγονός, ο δήμαρχος έκανε ανάρτηση σχετικά με προσβλητικά συνθήματα και γεγονότα στην περιοχή μετά το δυστύχημα, αλλά αυτό δεν αποτελεί δήλωση που αφορά την έρευνα ή τα αίτια του τροχαίου καθεαυτού.
-
Μαρτυρίες γειτόνων / αυτόπτες
- Σε άρθρα περιλαμβάνεται ως δήλωση μιας γειτόνισσας:
«Ακούσαμε ένα σύρσιμο, βγήκαμε έξω και είδαμε δύο παιδιά ξαπλωμένα κάτω, η μηχανή πιο πέρα και τα κράνη 100 μέτρα μακριά.»
«Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ, μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!»
Στην πίστα της ενημέρωσης: Μιχάλης Κοντιζάς